Arti Solat dan Manfaatnya yang Dikerjakan Secara Sunnah

Sebagai seorang muslim dan muslimah, solat wajib (fardhu) dikerjakan dalam lima waktu, yaitu subuh, dhuhur, ashar, maghrib, dan isya’. Di luar solat lima waktu tersebut, terdapat solat sunnah yang dikerjakan pada waktu tertentu sebagai amalan untuk menambah pahala. Arti solat dan manfaatnya yang dikerjakan sebagai amalan sunnah memiliki perbedaan dengan solat fardhu lima waktu.

Solat sunnah atau yang juga disebut dengan istilah solat nafilah merupakan tambahan ibadah yang akan mendatangkan pahala bagi yang mengerjakan. Apabila ibadah solat sunnah tersebut ditinggalkan, maka tidak akan memperoleh dosa. Salah satu arti terbesar solat sunnah bagi pribadi muslim maupun muslimah ialah semakin mendekatkan diri kepada Allah.

Manfaat dari solat sunnah sendiri merupakan amalan yang berguna melengkapi solat fardhu yang tidak dikerjakan secara tidak sempurna. Di samping itu, solat sunnah menghapus dosa dan kesalahan, sehingga membukakan pintu surga dengan Rasulullah SAW. Orang yang melaksanakan solat sunnah pun memperoleh derajat yang tinggi di mata Allah SWT.

Manfaat lain dari solat sunnah ialah menumbuhkan rasa cinta kepada Allah SWT dan perwujudan rasa syukur atas segala nikmat-Nya. Solat sunnah pun dapat mendatangkan rezeki yang barokah bagi kehidupan di dunia. Apabila solat sunnah dikerjakan di rumah, maka akan mendatangkan kebaikan bagi penghuni rumah dan seisinya karena menjadikan rumah sebagai bagian dari kegiatan ibadah.

Dalam prakteknya, solat sunnah terbagi menjadi dua, yaitu solat sunnah yang dikerjakan secara berjama’ah dan solat sunnah dikerjakan sendiri-sendiri (munfarid). Solat sunnah yang dilaksanakan berjama’ah hukumnya muakkad, misalnya solat tarawih, solat idul fitri, solat idhul adha, solat istisqa, solat kusuf, dan solat khusuf.

Sedangkan solat sunnah munfarid hukumnya muakkad, seperti solat tahajud dan solat rowatib. Hukumnya ghairu muakkad (sunnah biasa), seperti solat takhiyatul masjid, solat dhuha, solat witir, dan sebagainya.

Sebuah perkara ghoib untuk mengetahui apakah solat fardhu yang dikerjakan sudah sempurna atau belum sempurna. Untuk itu, hendaknya mengerjakan solat sunnah karena arti solat dan manfaatnya yang terpenting adalah menyempurnakan solat fardhu. Mengingat solat merupakan perkara pertama yang akan ditanyakan oleh Allah kepada setiap umat manusia kelak di hari kiamat tiba.

Selanjutnya : Mengenal Cerita Legenda Nyi Roro Kidul dengan Sultan
Sebelumnya: Mengenal Legenda Lawang Sewu Semarang
 

Artikel Menarik Lainnya

Komentar

loading